neděle 15. prosince 2013

Deník mlsné hospodyňky: Kam pro čerstvé máslo?


Moje kamarádka Jitka strávila dva semestry na Erasmu v Německu. Když se vrátila k ordinérnímu českému studentskému životu, byla celá paf z toho, jak moc u nás za ten rok podražilo obyčejné máslo. Je pravda, že máte na výběr koupit si buď kostku českého másla cca kolem 45 korun, anebo polské sotva o pár korun levnější, ze kterého se ovšem (a to ze mě nemluví jen tak nějaké předsudky!) při pečení v troubě line dost otřesná "vůně". Ale je tu i další alternativa - čerstvé máslo. A nemusíte si kvůli tomu kupovat litry smetany a několik hodin se věnovat jeho stloukání jak ve středověku...

Po Jitčině zoufalém výkřiku na Facebooku se jí dostalo rady, kde se dá v Brně sehnat čerstvé máslo za super cenu. Od té doby už prý jiné nekupuje a dokonce si s chutí maže k snídani krajíc chleba jen tak s máslem. Na její doporučení jsem se tedy pro máslo vypravila taky.

Na Zelném trhu v Brně je teď do nové velké prodejny přesunutá sýrárna ("La Formaggeria") litovelské firmy Orrero. Zpoza výlohy na vás vykouknou obří zlatavé bochníky sýrů Gran Moravia - kdybych kolem chodila častěji, určitě bych dávno neodolala a vlezla dovnitř. Kromě tohoto moravského "parmazánu" v prodejně koupíte různé italské speciality a delikatesy, od různých uzenin, pest, sýrů až po všechny možné tvary těstovin. A v chladničce přímo proti vchodu mají polici plnou čerstvého másla na váhu v sáčcích. Cenou 159 korun za kilogram myslím skutečně může konkurovat běžným máslům z obchodních řetězců. Když jsem si o něm na internetu chtěla zjistit víc, dočetla jsem se, že máslo vlastně vzniká jako vedlejší produkt při výrobě sýra. Tak proč ho nevyužít, že jo?

Hned ten den jsme ho s V. museli otestovat. Koupili jsme si výborný chleba a nadšeně snědli několik krajíců namazaných jen máslem. Musím zdůraznit, že tohle rozhodně není žádná reklama, ale opravdu jsem už strašně dlouho nejedla tak dobré máslo - jemné, smetanové a hlavně voňavé! Připomnělo mi to dětství, kdy mně a bratrovi máma mazala chleba s máslem k snídani a vždycky do něj nožem vyryla srdíčko nebo jiný "obrázek" a vůbec nám na tom nechyběla šunka něbo něco jiného.


Naštěstí jsem si másla koupila rovnou půl kila, takže jsem část použila i do perníčků a lineckého těsta. Těsto se s tímto máslem bezvadně zpracovávalo a cukroví z něj je úžasně měkké a voňavé. Věřte nebo ne, beztak mi V. stál za zadkem a brblal, proč tam jako dávám to DOBRÉ máslo, že podle něj je ho do cukroví škoda :)

A ještě jeden tip: Pokud máte rádi domácí pizzu jako my dva, oh la lá, v této sýrárně koupíte i Mozzarellu Filone, tedy mozzarellu z kravského mléka zpracovanou do podoby válce (prodávají ji na váhu), která je na pizzu prostě nej! Testovali jsme dnes k večeři a přísahám, že eidam se u nás už jen tak neukáže :) Mozzarellu v sýrárně aktuálně prodávají za 285 korun/kg a pro milovníky pizzy, zapékaných toastů a pod. to rozhodně stojí za to si těch pár korun připlatit - on ani ten eidam není zadarmo a nikdy s ním nedosáhnete tak jemného krémového základu.

Sýrárna v Brně nově otevřela i v Olympii naproti Alberta a své prodejny má i v Praze, Olomouci, Ostravě, Hradci Králové, Českých Budějovicích a Liberci.

Kde a jaké máslo nejčastěji kupujete vy?

4 komentáře:

  1. Tak to bych si nejraději taky koupila čerstvé máslo, ale nikde jsem to takhle zatím neviděla u nás v Hradci :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V Hradci by podle jejich webu tato sýrárna měla být taky, ale jestli tam mají i tohle máslo, to by chtělo ověřit asi osobně :) Mívají ho už naporcované na kousky kolem 200-250g v chladničce vedle mléčných výrobků, není potřeba si o něj říkat u pultíku.

      Vymazat
    2. V Hradci Králové je La Formaggeria v OC Atrium a čerstvé máslo tam mají také:)

      Vymazat
  2. Že bych si udělala výlet do Brna? :)

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...