úterý 21. ledna 2014

Mušle na víně (pikantní verze)


Zdravím po měsíční pauze! Pro mě to byl opravdu opravdu opravdu... dlouhý a šílený měsíc, kdy jsem od rána do večera ležela v učení a v jídle se spíš odbývala (a když už jsem se snažila ukuchtit něco pořádnějšího, myšlenkama jsem byla úplně jinde a moc se mi nedařilo). Teď ale můžu s potěšením konstatovat, že ve státnicovém maratonu jsem konečně (a úspěšně!) doběhla do cíle a k zisku magisterského titulu mi schází už jen zítřejší obhajoba diplomky. Nemůžu se dočkat, až se opět budu moct věnovat všemu, co mě baví a dělá mi radost - tedy včetně vaření.

Na rozehřátí dnes vyřeším jeden předvánoční rest, který jsem prostě neměla sílu zpracovat do podoby receptu na blog - moje oblíbené mušle (slávky) na víně.


Někomu možná připadá, že mušle jsou spíš letní či "dovolenkové" jídlo. Ovšem nenechte se mýlit! Na slávky je ideální sezóna právě teď - od podzimu do jara. V létě mají rozmnožovací stadium a mění se i jejich chuť - jsou méně výrazné, můžou vám připadat nahořklé a navíc jsou tučnější. Jelikož sehnat mušle dnes není nic složitého (já nakupuji mušle v síťovkách po kilu v Makru nebo v Ocean 48 v Brně), proč čekat do Chorvatska nebo Itálie a nedopřát si je klidně takhle v lednu doma? Jejich příprava je neuvěřitelně jednoduchá (bez obav zvládne i naprostý začátečník) a alespoň pro mě jsou vždy zajímavým zpestřením jídelníčku.

Mušle se dají připravit různými způsoby. Někdo je má rád ve smetanové omáčce, já preferuji ty v zeleninovém vývaru podlité vínem. Pokud vám nevadí pikantnost, můžete přihodit i trochu pálivých papriček.

Na 2-4 porce (podle toho, jestli se chcete opravdu najíst, nebo spíš jako chuťovka) budete potřebovat:
- cca 1 kilogram čerstvých mušlí (slávek)
- 1-2 rajčata
- 2 stroužky česneku
- cibuli
- kousek pórku
- sůl
- petrželovou nať
- bobkový list
- pepř
- nové koření (stačí tak 2 kuličky)
- cca 2-3 lžíce olivového oleje
- cca 2 dcl bílého vína
- cca 2-4 dcl vody na podlití
- volitelné: sušená pikantní paprička

Důležité: Mušle musejí být opravdu čerstvé - nezapomeňte, že je kupujete ještě živé, proto je vhodné je ještě ten den (maximálně následující den) zpracovat. Když je přinesu domů, vložím je do mísy se studenou vodou a dám někam do chladna. Ve studené vodě by se mušle měly zavřít - pokud některé zůstanou otevřené nebo jsou polámané, nekompromisně je vyhoďte!





Postup:
1. Mušle očistěte kartáčkem, odstraňte zbytky řas.
2. Připravte si zeleninu: Rajče nakrájejte na malé kousky, cibuli nasekejte, pórek nakrájejte na kolečka, česnek oloupejte. Pokud chcete použít pikantní papričku (já použila sušený kozí roh), odkrojte "stopku", rozkrojte ho napůl a odstraňte zrníčka.
3. Ve větším hrnci rozehřejte olivový olej a orestujte na něm zprudka kozí roh (pokud nechcete příliš pikantní vývar, poté jej vyhoďte, v opačném případě jej nechte povařit se zeleninou). Přidejte cibuli, pórek a česnek, orestujte a poté ztlumte plamen a přidejte rajčata. Podlijte vínem, posolte, přidejte koření a nechte zredukovat.
4. Poté hrnec odstavte, vyndejte ze směsi bobkový list a nové koření a tyčovým mixerem zeleninu lehce rozmixujte (ale není to nutné). Vraťte na sporák, znovu zahřejte, případně podlijte vodou podle potřeby a dochuťte solí nebo pepřem. Jakmile začne zeleninový vývar probublávat, vhoďte do hrnce očištěné mušle, stáhněte plamen, přikryjte poklicí a nechejte pár minut podusit. Mušle y se měly otevřít - ty, které zůstanou zavřené, vyhoďte.
5. Rozdělte na talíře a posypte čerstvou nasekanou petrželovou natí. Podávejte s pečivem a nezapomeňte si vychutnat i vynikající sosíček :)

Můj tip: Zbyl vám z mušlí ještě nějaký vývar? Byla by obrovská škoda jej vyhodit! Dá se docela dobře zužitkovat. Já si druhý den připravovala lososa - zprudka jsem jej opekla na grilovací pánvičce, podlila vývarem z mušlí a lehce zahustila. Uvařila jsem těstoviny, do nich přidala čerstvý polníček a nahoru natrhala lososa na kousky a přelila vývarem. Neskutečná dobrota!!

Dobrou chuť i vám!

Žádné komentáře:

Okomentovat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...