pátek 18. října 2013

Špaldová pizza se špenátem a mozzarellou


Vůbec mi nevadí vařit jen sama pro sebe. Naopak si to užívám. Co se týče jídla (a nejen jídla), V. je v mnoha směrech neuvěřitelná konzerva. Já naopak ráda experimentuju, upravuju, neustále mám potřebu něco předělávat, zkoušet a vytvářet nové věci. Jídla se tak u nás doma dělí na dvě hlavní kategorie: dobrůtky (tedy vesměs obyčejná, léty prověřená jídla, které by V. jedl klidně dvakrát denně sedm dní v týdnu) a "hmmm, asi to nebude špatné, ale víš... nechci ti ujídat" (v horším případě "hmmm, vypadá to nějak... divně/zvláštně/podezřele"). Pizza jednoznačně patří do té první. A jelikož je pátek, jsem sama doma, zabořená v psaní diplomky a obklopená pracovními nedodělky, řekla jsem si - zasloužím si tu pizzu zase jednou... k vlastní radosti... "zmršit" po svém :)


Na těsto na jednu pizzu budete potřebovat:
- cca 150 g mouky (část hladké bílé + část celozrnné špaldové)
- lžíci olivového oleje (můžete dát i slunečnicový, ale těsto pak opravdu není takové... jde to fakt poznat)
- kousíneček čerstvého droždí (stačí kolem 7 g, já vždycky odlomím tak nějak od oka...) - pokud preferujete sušené, tak necelou lžičku
- lžičku soli
- půl lžičky hnědého cukru
- cca 100 ml vlažné vody



Doporučení: Těsto si nachystejte alespoň 2 hodiny před plánovaným pečením, aby dobře nakynulo. Rozhodně se ale nebojte nechat ho kynout i dýl, pokud začne trošku kvasit, bude mít po upečení o to výraznější chuť :)

Postup:
1. Základ kvásku: Do mísy rozdrobíme kvasnice, přidáme cukr a trošku vlažné vody. Smícháme na jemnou kaši. Pokud jste si jistí, že máte kvasnice dostatečně čerstvé, nemusíte se zdržovat kynutím kvásku a přejděte k bodu 2. Pokud si jistí nejste :) nechejte kvásek vzejít, abyste si ověřili, že kvasnice opravdu reagují a zbytečně nezkazíte mouku.

2. Do směsi přidáme zbytek vody, olivový olej, mouku a sůl. Tip: Mouky dám vždy tak 2/3 a pak od oka dosypávám, podle toho, jak je potřeba. Těsto by mělo být pěkně vláčné, tvarovatelné, ne moc tuhé.  Těsto lehce poprášíme moukou, přikryjeme čistou utěrkou a necháme kynout na teplém místě.

Jak poznáte, že je těsto husté tak akorát? Mám na to malou pomůcku: Když do uhněteného těsta přitlačíte dlaň, těsto se vám na ni nepřilepí, ale zůstanou v něm otisky prsů, které se velice pozvolna nafukují zpátky.

3. Vykynuté těsto vyklopíme na pomoučený vál, ještě trochu prohněteme, uděláme placku a tu trochu rozválíme do všech stran válečkem. Zbytek dopracujeme rukama ve vzduchu nebo prsty na pečícím papíře ustřihnutém podle velikosti plechu. Není nutné nějak zvlášť namačkávat vysoké boky, ony se v troubě zvednou samy od sebe tam, kde na nich neleží náplň (trošku je dělám, jen pokud mám řidší náplň, aby mi nevytékala už při zdobení). Tip: Pizzu před zdobením trošku "napícháme" vidličkou, aby byla vláčnější.

4. A zdobíme: Na pizzu rozetřeme 2 lžíce jogurtu (nebo smetany, kysané smetany, případně alespoň trošky olivového oleje) a posolíme. Na to natrháme kus mozzarelly (trháme, nekrájíme + sýr nedáváme nahoru, ale jen do základu, nahoře by nám ten špenát akorát udusil).


5. Přes mozzarellu nandáme špenát. Já jsem měla hrst čerstvého, nakrájela ho na malé kousky a na pár minut v misce zalila horkou vodou, aby povadl. Pokud máte mražený (ale ne protlak, lístky!), nechejte ho prostě rozmrznout. Někdo ho před nandáním na pizzu "opéká" ještě na pánvičce, ale podle mě to není moc potřeba. Pokud ale ten čerstvý nespaříte nebo mražený dostatečně nerozmrazíte, pustí vám na pizzu hodně vody, což nechceme...

6. Pokud chcete, můžete přidat třeba i šunku nebo slaninu (ale nepokládáme plošně, abychom udusili špenát - trháme a dáváme sem tam). Já použila kousky kuřecích stehenních řízečků - odřezky, které mi zbyly ze včerejších špízů. Nakrájíme je na pidikousíčky, lehce posolíme, opepříme, přidáme špetku sladké červené papriky, lehce zalijeme olivovým olejem, zamícháme a můžeme rovnou nandat na pizzu.

7. Pizzu na závěr zlehka posolíme, popepříme a posypeme stroužkem česneku nasekaným na malé kousíčky. V tuto chvíli dáme předehřát troubu i s plechem, na kterém pak pizzu budeme péct. Používám klasický program - ohřev nahoře a dole (horkovzdušný se mi u pizzy moc neosvědčil, pizza se tak hezky nenafoukne). Mezitím, než se trouba rozehřeje, okraje pizzy ještě trochu nakynou a budou pak o to křupavější - proto troubu zapínám až v této fázi.


8. Pizzu na pečícím papíře opatrně přeneseme na rozpálený plech a pečeme v nejvyšší poloze trouby asi 15 minut. Po vytažení okraje zlehka potřeme olivovým olejem - kdo má rád česnek, může do oleje rozmačkat i cca půl stroužku česneku. Rozkrájíme a můžeme si rovnou pochutnat. Jen se při krájení nepopalte o plech (já od jisté doby krájím pizzu zásadně v dlouhém rukávu...:))

Dodatek na závěr: Kdo nechce/nemá špaldovou mouku, vystačí si samozřejmě i s bílou. V tom případě ale doporučuju smíchat část hladké s polohrubou (nejosvědčenější kombinace i po zkoušení speciální hladké mouky přímo na pizzu).

P.S.: A jestli i po tomhle budete mít pořád hlad, můžete si ze špaldové mouky připravit taky moje tvarohové taštičky :)
 

3 komentáře:

  1. Mňam:) mě bohužel nikdy těsto nevykyne. Nevím proč, přitom kvásek se mi daří hezký. Líp už mi to jde s "instantním droždím", ale nějak mě tam vadí to slovo instantní..:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. zvláštní, já zase nerada peču s těmi instantními, čerstvé jsou pro mě sázka na jistotu :) Ale moje "skorošvagrová" si stěžuje na to samé co ty a taky už nevím, co bych jí poradila. Důležité je nezalévat kvasnice moc teplou/horkou voodou, aby se v ní neuvařily, nechat kynout na teplém místě, dát tomu dost času... Pokud se ti daří kvásek, tak je to o to zvláštnější!

      Vymazat
  2. Dnes jsem dělala pizzu podle Vašeho receptu a byla výborná! Děkuji za inspiraci :)

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...