sobota 12. října 2013

Víkend s hlívou ústřičnou


V pátek jsem si přinesla domů krásný trs hlívy ústřičné. Nevím proč, ale tahle houba mě doslova fascinuje. Líbí se mi její struktura. Baví mě otrhávat ji po "lístečkách" a krájet na kousíčky. Moje babička z ní dělávala úžasnou polévku - říkávala jí hlívová dršťková, protože ji dělala stejně jako dědovu oblíbenou dršťkovou, jen místo drštěk použila kousky hlívy. Nikdy se mi ji nepovedlo úplně autenticky napodobit, ale zjistila jsem, že hlíva se hodí k ledasčemu - do různých polévek, omáček, masových směsí i třeba do rizota. Všem těmto pokrmům propůjčí krásnou vůni, ale přitom není moc chuťově výrazná, aby přebila ostatní chutě jídla.

Jelikož můj přítel hlívu nemusí, bylo mi jasné, že celá bude jen moje. Připravila jsem z ní dva různé chody - k večeři kuskusoto aneb "rizoto" z kuskusu šmrncnuté zázvorem a pórkem a k obědu jemnou hlívovou bramboračku.


Zázvorové kuskusoto s hlívou ústřičnou



Na jednu porci budete potřebovat:
- cca 60-80 g celozrnného kuskusu
- pár kousků hlívy
- kousek cibule
- lžíci oleje
- kousek pórku
- stroužek česneku
- sůl, pepř
- zázvor (buď asi půl lžičky čerstvého nastrouhaného nebo špetka sušeného)
- lžička kurkumy (nemusí být, kuskus ale hezky přibarví)
- kousek sýru podle chuti (balkánský nebo mozzarella)

Postup:
1. Kuskus dáme do misky a zalijeme asi dvojnásobným množstvím vroucí vody. Přidáme trochu soli, promícháme a přikryjeme. Necháme nabobtnat (cca 5-10 minut).
2. Nasekáme cibuli a stroužek česneku, z hlívy odřežeme tvrdé stonky a nařežeme ji na nudličky, pórek nakrájíme na kolečka.
3. Na pánvi rozehřejeme lžíci oleje a orestujeme na něm cibuli a nasekaný česnek. Jakmile cibule zesklovatí, přidáme hlívu a pórek, promícháme a orestujeme. Poté přilijeme asi dvě lžíce vody, dochutíme kořením a necháme asi 10 minut pod pokličkou podusit.
4. Hotovou směs odstavíme ze sporáku a vmícháme do ní kuskus. Podle chuti můžeme přidat kousek sýra na kostičky - já použila balkánský. Pozor ale, že tento sýr je sám o sobě dost slaný, proto se solí opatrně.


Jemná hlívová bramboračka



Asi na 4 porce budete potřebovat:
- asi 200 g hlívy ústřičné
- jednu malou cibuli
- jednu větší bramboru
- sůl, pepř, majoránku a sladkou papriku
- kousek másla
- asi 2 zarovnané lžíce hladké mouky
- podle chuti trochu smetany na zjemnění a čerstvou petrželovou nať

Postup:
1. Cibuli nakrájíme na drobno. V hrnci rozpustíme kousek másla a cibuli na něm orestujeme. Jakmile zesklovatí, přidáme hlívu nakrájenou na menší kousky, zlehka zaprášíme sladkou paprikou a opečeme. Poté zaprášíme trochou mouky, dobře promícháme a zalijeme asi 1,5 litru vody nebo vývaru.
2. Do polévky přidáme bramboru nakrájenou na menší kostky a koření (majoránku ovšem až nakonec, jakmile je polévka už téměř hotová). Kdo chce, může přidat i česnek. Vaříme asi 30 minut (důležité je, aby brambory změkly).
4. Na závěr přidáme špetku majoránky a kdo chce, může přidat na zjemnění trochu smetany (se smetanou a majoránkou však už polévku nevaříme). Na talířku ozdobíme trochou čerstvé petrželky.

Chutná vám hlíva? Pokud ano, napište mi, co z ní nejraději připravujete :)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...