neděle 20. října 2013

Hříšně čokoládový hruškový koláč

Člověk si občas prostě musí dopřát nějaký ten sladký hřích. Heslo: Když už čokoládu, tak pořádně! Tento koláč nebyl ani tak náhoda nebo úmysl, jako spíš osud. Sešlo se hned několik okolností: 1. Pořídila jsem si konečně velkou koláčovou formu (zvláštní, od té doby, co jsem si založila tento blok, jsem si nakoupila tolik nového nádobí, jako za celé poslední dva roky), 2. Nahlásili se k nám na návštěvu moji rodiče (povysávat, vypucovat, vysmejčit každičký kout... a taky něco napéct!! Ufff :)), 3. V Tescu měli v akci 86% Sladkou vášeň, takže jsem se předzásobila, 4. V Brně na Zelňáku jsem si koupila krásné voňavé hrušky, mňam! 5. Měla jsem na něco takového prostě chuť!


Nápad na tento recept se mi v hlavě zrodil na jedné nudné přednášce ve škole - věděla jsem , že by to měl být koláč a měly by v něm být hrušky. A taky jsem nedávno viděla velmi lákavý krémový čokoládový dort, na který jsem musela často myslet... Tak jsem spojila obojí.

Nejvíc jsem přemýšlela nad korpusem - nakonec jsem se rozhodla pro tradiční francouzké máslové pâte sablée. V této podobě jsem z něj koláč připravovala poprvé a musím říct, že se určitě stane mým oblíbeným. Jeho příprava je poměrně snadná a myslím, že se bude hodit k nejrůznějším náplním. Nejspíš s ním nahradím i korpus, který běžně dělám na cheesecake.



Na korpus (pâte sablée) budete potřebovat:
- 250 g hladké mouky
- 125 g másla
- 3 a 1/3 lžíce studené vody (cca 50 ml)
- špetku soli
- 50 g cukru
- 1 žloutek

Na hruškovou vrstvu náplně budete potřebovat:
- 4 hrušky (ideálně měkčí)
- 1/3 hrnku hnědého cukru
- vanilkový cukr
- šťávu z 1 citronu
- hrst dětských piškotů

Na čokoládovou vrstvu budete potřebovat:
- 150 g hořké čokolády (ideálně 70% nebo více)
- 200 ml smetany ke šlehání
- 2 žloutky
- trochu cukru (množství záleží na tom, jak máte rádi sladké - myslete ale na to, že hruškový rozvar bude sladký hodně a společně s hořkou čokoládovou vrstvou se chutě perfektně vyváží, takže zbytečně nepřeslazujte obojí)
+ kysaná smetana k servírování

Postup:
1. Připravíme si těsto na korpus a necháme aspoň hodinku odležet. (Podrobný fotonávod k přípravě pâte sablée najdete tady)
2. Těsto si vyválíme na kulatý plát a namačkáme ho do vymazané koláčové formy (moje má průměr 28 cm).
3. Troubu rozehřejeme na 180 stupňů a korpus si v ní předpečeme. Jelikož má ze začátku tendenci se dost dmout, je dobré ho na prvních pár minut něčím uprostřed zatížit - doporučuje se obstřihnout pečící papír, položit ho na korpus a zatížit například fazolemi. Já jako závaží použila menší dortovou formu. Se závažím těsto pečeme 10 minut, potom závaží odstraníme a pečeme ještě asi 5 minut. Poté vyndáme z trouby a necháme zchladnout.



4. Připravíme si hruškový rozvar: Hrušky oloupeme (nejlépe jen tak halabala - je dobré tam trochu slupky nechat), vyřežeme jádřince a nakrájíme na malé kousíčky. Vložíme do hrnce, zasypeme cukrem, přidáme citronovou šťávu a vaříme (asi jen na poloviční plamen s napůl odkrytou pokličkou) zhruba hodinu, aby se přebytečná tekutina odpařila. Kdo chce, může přidat i "vršek" rumu pro navonění. Hrušky poté rozmělníme na kaši (ale menčí kousky tam klidně zůstat můžou. Pokud se nám kaše pořád zdá až příliš tekutá, rozemeleme si najemno hrst dětských piškotů a do rozvaru je přimícháme pro zahuštění. Necháme vychladnout a poté přelijeme na korpus a rovnoměrně rozetřeme stěrkou.



5. Připravíme si čokoládový krém: Do rendlíku nalámeme čokoládu a na mírném plameni ji necháme rozpustit, poté přidáme cukr a promícháme, aby se cukr v čokoládě dobře rozpustil. Přilijeme studenou smetanu, opět pečlivě promícháme a odstavíme ze sporáku. Mezitím si ušleháme dva žloutky a přimícháme je do chladnoucí čokoládové směsi. To celé pak nalijeme na hruškovou vrstvu a uhladíme stěrkou.

6. Troubu si opět rozehřejeme na 180 stupňů a koláč v něm necháme dopéct - zhruba 15 minut, aby se všechno spojilo dohromady a čokoládová vrstva s vaječnými žloutky ztuhla jako pudink. Poté necháme vychladnout a uležet alespoň na 2 hodiny.

Doporučení: Hostům nekrájíme zbytečně moc velké kousky, je to fakt superčokoládová bomba, kterou si člověk nejlépe vychutná v menším množství :) Podáváme s trochou kysané smetany.
 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...