středa 16. října 2013

Podmáslové koláčky s ovesnými vločkami


Máte radši klasické recepty s vážením, nebo ty "hrnečkové"? Vzpomínám si, že když jsem si zařizovala vlastní kuchyni, dlouhou dobu jsem neměla žádnou váhu a všechno odměřovala tak nějak od oka nebo v odměrce s gramovými ryskami na cukr a mouku. Možná jsem recepty nedodržovala s přesností, ale nikdy jsem tak s pečením neměla problém. Dnes už mám sice pořádnou digitální váhu, se kterou je pečení o dost pohodlnější, ale přesto nedám dopustit na několik svých oblíbených "hrnečkových" receptů, které umím prakticky nazpaměť. Teď jsem vyzkoušela jeden nový - podmáslové minikoláčky, do kterých jsem místo části mouky přidala namleté ovesné vločky.


Při odvažování surovin občas přemýšlím, nakolik je vlastně nutné dodržet přesné gramáže. Jasně, jsou různé dezerty, které se při nedodržení receptu správně nevyklopí, nenadýchají, budou příliš tuhé... ale u většiny si myslím, že je lepší použít intuici a kuchařský cit. Vždyť vajíčka jsou různě velká, mouka může mít odlišnou savost, kakao jinou tučnost...

Po prababičce máme doma jeden rodinný recept na svatební koláčky, které u nás nemůžou chybět na žádné oslavě, o Vánocích a podobně - samozřejmě ho máme rozepsaný přesně na gramy a mililitry, ale originální podobu "vdolečků" už přesto nikdo nenapodobíme. Z vyprávění vím, že prababička vařila a pekla zásadně od oka - šup sem to a tamto, zamíchat přidat kousek tamtoho... Celý recept byl zkrátka v jejích prsech a očích, kde i navždy zůstal. Moje babička a později maminka se musely hodně zapotit, aby postup prababičky zachytily na papír.

Člověk musí umíchat spousty a spousty těst, aby poznal tu správnou konzistenci a vytušil, jak různé obměny ingrediencí zafungují. Naše kuchařské předkyně (či předkové, abych zůstala korektní) neměly pár kroků od domu supermarket, kde by pro rodinu kdykoliv nakoupily pečivo, sušenky a podobně. Nestavovaly se po práci na longera v KFC a na slavnostní příležitosti nevolaly do restaurace zarezervovat salonek pro dvacet lidí. Vařily a pekly neustále. Možná tolik neexperimentovaly s různými exotickými ingrediencemi jako my, ale v hlavě měly vždy spoustu receptů, které by zvládly připravit bez podrobného rozpisu či dokonce obrázkového nebo videonávodu, i kdyby je vzbudili uprostřed noci...

Nedávno jsem objevila blog nazvaný No Recipes - píše ho Mladý Asiat, který si zakládá na tom, že vaří srdcem a nikoliv striktně podle receptů (znáte ho?). Asi zatím nejsem až tak daleko jako on, ale stále častěji si recepty zkouším upravovat po svém. Říkám si, že jsem upekla tolik muffinů, že se snad nemusím bát úmyslně odbočit ze svých osvědčených receptů a sem tam něco přidat, ubrat vylepšit.


Mno, dost už bylo naší rodinné ságy a tady konečně máte můj poslední podobný "experiment". Pokud ho přetvoříte zase trochu jinak po svém, klidně mi dejte vědět v komentářích, jak se zadařilo vám :)

Budete potřebovat:
2 vajíčka
3/4 hrnku podmáslí
3 lžíce másla
1 hrnek mouky (dala jsem půl napůl hladkou bílou a najemno namleté ovesné vločky)
1,5 lžičky prášku do pečiva
1/4 hrnku hnědého cukru
1 lžičku vanilkového extraktu



Postup:
1. Ušleháme vajíčka s cukrem, přimícháme vanilkový extrakt, vychladlé roztopené máslo a podmáslí.
2. Smícháme mouku a kypřícím práškem a postupně přimícháváme k tekuté směsi. Pokud použijete část drcených ovesných vloček jako já, je lepší pak směs nechat chvilku odležet, aby vločky zvláčněly
3. Směs rozdělíme do formiček - já použila své obvyklé velké silikonové od Tescomy, ale plnila jsem je jen do jedné třetiny, protože jsem nechtěla obří muffiny, ale spíš nižší koláčky, které půjde hezky nazdobit. Celkem mi toto množství takto vyšlo na 7 kusů. Směs je možná řidší, ale je to záměr (navíc vločky nebo celozrnná mouka vypije o něco víc vody).
4. Pečeme na 200 stupňů dozlatova - chce to minimálně 20-25 minut, ale záleží na velikosti formiček a troubě.
5. Hotové, vychladlé koláčky ozdobíme šlehačkou (nebo třeba kysanou smetanou) a ideálně kyselkavým čerstvým ovocem (já použila, co jsem zrovna našla v mrazáku :))

Žádné komentáře:

Okomentovat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...